eTwinning

Co roku nasi uczniowie i nauczyciele biorą udział w projektach za pośrednictwem cyfrowej platformy edukacyjnej eTwinning. Pozwala ona nie tylko na współpracę w wymiarze europejskim z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi cyfrowych, ale także stwarza możliwość komunikacji i wirtualnych spotkań z ekspertami,  organizacji lub udziału w szkoleniach i webinariach, a także tworzenia własnych grup tematycznych. 
Poniżej możecie dowiedzieć się, co aktualnie porabiamy:)


wtorek, 26 listopada 2019
                                             
Poznajcie nasz nowy projekt eTwinning




wtorek, 26 listopada 2019





Nasze projekty eTwinning 2019/2020









czwartek, 28 lutego 2019

Safer Internet czyli bądź bezpieczny w sieci

W tym tygodniu zgłębialiśmy temat zagrożeń w internecie.
Poniżej możecie obejrzeć zdjęcia:)

I Etap- poznajemy zagrożenia i uczymy się je rozpoznawać






II Etap- Szukamy rozwiązań





III Etap-prezentujemy nasze propozycje  rozwiązań 









IV Etap - prezentujemy nasze pomysły społeczności szkolnej







 




sobota, 9 lutego 2019


Erasmus Day dla szkół podstawowych z Gdańska nieprzypadkowo miał miejsce w tym samym tygodniu, w którym w ponad 100 krajach całego świata obchodzony był Międzynarodowy Dzień Bepiecznego Internetu.
Wykorzystaliśmy w jego trakcie wiele zabaw, gier i aplikacji, poznając równocześnie zasady bezpieczeństwa w sieci.
Dzisiaj rozpoczynamy długo wyczekiwane ferie, ale tuż po ich zakończeniu będziemy wraz z  naszymi koleżankami i kolegami ze szkół w całej Europie  kontynuować tematykę mądrego korzystania z technologii, bezpieczeństwa w sieci oraz coraz powszechniejszego  uzależnienia od technologii. Efekty naszych prac zobaczyć można na bezpiecznej  platformie edukacyjnej eTwinning.

Polecamy zarówno naszym uczniom, jak i rodzicom stronę Sieciaki.pl, z której korzysta już prawie 178 000 użytkowników, i na której można wspólnie i w atrakcyjny sposób, poznawać zasady bezpieczeństwa w sieci,  wziąć udział w konkursach i quizach.

Statystyki Unii Europejskiej i programu Better Internet for Kids

Jeden na trzech użytkowników Internetu to dziecko. Dzieci w coraz młodszym wieku korzystają z internetu, korzystając z różnorodnych urządzeń, spędzając więcej czasu w Internecie i mediach społecznościowych, grając w więcej gier online i korzystając z aplikacji mobilnych, często bez nadzoru dorosłych. Nowe technologie, takie jak sztuczna inteligencja, większy zasięg, rozszerzona i wirtualna rzeczywistość, spowodują istotną zmianę w sposobie angażowania się i interakcji w społeczeństwie.
Internet oferuje wiele możliwości uczenia się, komunikacji, kreatywności i rozrywki, ale także stwarza pewne zagrożenia dla wrażliwych użytkowników, takich jak dzieci.
W Internecie dzieci mogą być narażone na szkodliwe treści i zachowania, takie jak cyberprzemoc, molestowanie seksualne, pornografia, przemoc lub samookaleczenia. Potrzebne są skuteczne reakcje, aby zapobiec negatywnym konsekwencjom dla rozwoju poznawczego, społecznego i emocjonalnego.
Młodzi ludzie potrzebują bezpiecznego i stymulującego środowiska, angażując się w nowe technologie i spędzając czas w Internecie. Strategia na rzecz lepszego internetu dla dzieci zapewnia działania, które umożliwią im dostęp do świata cyfrowego.

source: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/policies/better-internet-kids




source:https://youtu.be/pNDwoYRypV8

Jak uchronić dziecko przed zagrożeniami w sieci? 

STAYING SAFE ONLINE 
CLIL MATERIALS
1) Don’t post any personal information online – like your address, email address or mobile number.

2) Think carefully before posting pictures or videos of yourself.  Once you’ve put  a picture of yourself online most people can see it and may be able to download it, it’s not just yours anymore.
3) Keep your privacy settings as high as possible
4) Never give out your passwords
5) Don’t befriend people you don’t know
6) Don’t meet up with people you’ve met online.  Speak to your parent or carer about people suggesting you do
7) Remember that not everyone online is who they say they are
8) Think carefully about what you say before you post something online
9) Respect other people’s views, even if you don’t agree with someone else’s views doesn’t mean you need to be rude
10) If you see something online that makes you feel uncomfortable, unsafe or worried: leave the website, turn off your computer if you want to and tell a trusted adult immediately.
Source : http://www.safetynetkids.org.uk/personal-safety/staying-safe-online/



CLIL source https://youtu.be/yrln8nyVBLU
piątek, 8 lutego 2019

W naszej szkole w ramach współpracy  międzynarodowej i przygotowania do projektów  eTwinning  i Erasmus+  zostało przeprowadzone badanie ankietowe, w którym pytaliśmy rodziców o wykorzystanie smartfonów przez naszych uczniów. Udział w ankiecie wzięło 90 rodziców. Dokładne wyniki badania oraz opinie i sugestie rodziców można przeczytać w poście poniżej.
Na pytanie "Czy Państwa dziecko posiada smartfon?"  80% ankietowanych udzieliło odpowiedzi twierdzącej.

Porównaliśmy ten wynik z badaniem opublikowanym w 2016 roku przez  mobileclick.pl.  Wśród przebadanych 714 rodziców, 82% potwierdziło, że ich dzieci korzystają z urządzeń mobilnych. 
Źródło:https://mobileclick.pl/dzieci-w-mobilnym-swiecie-ile-procent-dzieci-korzysta-z-urzadzen-przenosnych/

Naszych rodziców zapytaliśmy również o dostęp do internetu w gospodarstwie domowym, który potwierdziło blisko 99% ankietowanych.

Wspomniane wcześniej żródło czyli strona mobileclick.pl publikuje ciekawe dane na temat zagrożeń w internecie, które wskazują rodzice, i wśród których dominują dwa: uzależnienie od urządzenia mobilnego i narażenie dziecka na kontakt z nieodpowiednimi treściami. Oba zagrożenia uzyskują ponad 80% wskazań. Kolejne wskazywane niebezpieczeństwo to pokrewne do uzależnienia od urządzenia mobilnego – spędzanie zbyt wielu godzin na graniu – odczuwane przez 73% zaniepokojonych rodziców. Połowa rodziców obawia się też zagrożenia ze strony obcych osób, dodatkowo 19% obawia się kradzieży urządzenia. Samodzielne zakupy dziecka w sieci niepokoją 33% rodziców.
Źródło:https://mobileclick.pl/dzieci-w-mobilnym-swiecie-ile-procent-dzieci-korzysta-z-urzadzen-przenosnych/



czwartek, 10 stycznia 2019

Nasza szkoła przygotowuje się do  przeprowadzenia międzynarodowego projektu eTwinning, mającego na celu zwrócenie uwagi na nieograniczone i niewłaściwe korzystanie z technologii przez naszych uczniów. 
W prace projektowe zaangażowane są instytucje z 5 krajów : Malty, Włoch, Hiszpanii, Turcji i Polski. Dlatego też zwróciliśmy  się do rodziców naszych uczniów z prośbą o wypełnienie  krótkiej, anonimowej ankiety przygotowanej przez tureckich partnerów projektu, dotyczącej uzależnień dzieci od technologii.
Ankieta przeprowadzona była równocześnie we wszystkich zaangażowanych w pracę krajach.
Dziękujemy rodzicom za udział. Wszystkie Państwa opinie i sugestie posłużą nam do właściwego   opracowania działań projektowych.
Poniżej wyniki ankiety:





KOMENTARZE I SUGESTIE


Nasze dzieci mają ograniczony czas do grania,w wymiarze 1 h dziennie,piątek – niedziela. Bardzo często prace domowe zadane od nauczycieli zmuszają dzieci do korzystania z smartfona,w poszukiwaniu jakiejś informacji.

Mówiąc do dzieci że odkładamy telefony i gry robią to bez problemu

Dziecko może dłużej korzystać z komputera lub smartfona w weekendy

Bacznie obserwować oglądane treści

Dziecko ma dużo zajęć więc czasu na gry jest niewiele zazwyczaj w weekend więcej korzysta z telefonu ale częściej nie na grach ale bardziej na oglądaniu filmików z ciekawostkami np. 5mincrafts


Moim zdaniem jest to dobre poniewaz mozemy sie z dzieckiem kontaktowac gdzie przebywa a po drugie zadługo przebywa przy komputerze i telefonie

Nastały takie czasy że nie możemy zabraniać dzieciom używać smartfonów. W szkole powinny dzieci mieć możliwość zrobić zdjęcie jeśli nie zdarzyło przepisać z tablicy albo zrobić zdjęcie z zeszytu kolegi . Taka możliwość ułatwiła by odrobienie pracy w domu. Większość szkół pozwala uczniom właśnie tak korzystać z telefonów.

nasze dziecko dziennie spędza grając i oglądając telewizję mniej niz godzinę, ale nie ma takiej odpowiedzi; nie wiemy jak postępowac, bo nie mamy takich doświadczeń

Ograniczenie dostępu do nowych technologii powinno być racjonalne i uzasadnione.Myślę ,że wprowadzenie jasnych zasad co do czasu korzystania powinny być ustalane z dziećmi.Tygodniowo 1h dziennie jest wystarczającym czasem przeznaczonym na przeglądanie internetu lub gry.W weekend czas ten wydłużamy do 2h.

Ograniczyć dostęp do telefonów w szkole. Jedno z naszych dzieci (9lat) nie posiada telefonu a na niektórych lekcjach jest on wymagany, jest to dla mnie niezrozumiale.

Cieszę się, że ktoś globalnie zwrócił uwagę na ten ogromny problem. DZIĘKUJĘ. To straszne jak wszyscy się od tego uzależniamy.

Zabrakło mi pytania dotyczącego innych form spędzania czasu wolnego. Moje dziecko dziennie poświęca ok 4 g na intensywną aktywność fizyczną.

dziecko dostaje dostęp do komputera jak odrobi lekcje
Do lipca 2018r. nasi synowie byli jedynymi dziećmi w szkole bez smartfonów (w wieku 12 i 14 lat). W celu kontaktu telefonicznego używali zwykłych telefonów komórkowych. Jednak czuli się bardzo poszkodowani wśród rowieśników, w związku z powyższym za własne zaoszczędzone pieniądze nabyli smartfony latem 2018. Rodzice nie popierali tej decyzji ale ciężko się przeciwstawiać całej szkole. Najlepiej żeby noszenie smartfonów do szkoły zostało zabronione.

Najważniejsze, aby dziecko wiedziało, że rodziców interesuje jak dziecko spędza czas i co robi. Dziecko musi być pewne, że dla rodzica jest najważniejsze.

Dzieci zamiast grać w gry częściej oglądają youtuba

Przydało by się szkolenie z ochrony rodzicielskiej

Moje dzieci przede wszystkim spędzają wolny czas na zabawie w domu oraz na świeżym powietrzu a w drugiej kolejności jest telewizor czy gry.

W 5 pytaniu nie można wybrać żadnej aktywności fizycznej tylko same statyczne czynności.Moje dzieci uwielbiają ruch ale gdy w weekend wrócimy że spaceru m0gą pograć na tabletach czy konsoli.W tygodniu nie grają na tabletach.

Uważam, że każde dodatkowe zajęcia uczące mądrego korzystania z technologicznych środków przekazu jest potrzebne. Nie możemy w 100 % wyeliminowac technologii z naszego i naszych dzieci życia. Najważniejsza jest nauka mądrego jej wykorzystywania.

Jakiś czas temu było w szkole spotkanie na temat uzależnień od smartfonów, moje dziecko bardzo poważnie podeszło do tematu. Myślę, że dobrze by było żeby częściej odbywały się takie spotkania.

Moje dzieci lubią sport

Popieram zakaz korzystania z smartfonów i tabletów w szkołach

Uważam że dzieci muszą mieć dostęp do korzystania z Internetu i różnego rodzaju tabletów czy konsoli z racji na to w jakich czasach żyją. Ale rodzice muszą określić jasne zasady, kiedy i jak dlugo dzieci mogą z nich korzystać

Niestety, nieograniczone korzystanie z technologii może zaszkodzić dziecą, ale nie zawsze istnieje możliwość kontrolowania przestrzegania zasad i ograniczeń.

Dzieci korzystają z internetu także w celu nauki.

Dziecko dostaje możliwość grania na Tablecie przez 1 gdzinę tylko w weekend, pod warunkiem, że jego zachowanie przez cały tydzień było właściwe. Możliwość gry na Tablecie jest formą nagrody.
Nasze dzieci korzystają z mediów w sumie 1-2 dziennie. Czytamy im też codziennie i bardzo to lubią. Mają przy tym, oboje, poniżej 10 lat, więc nadzór nad nimi jest, jak sądzę, prostszy, w tych kwestiach, niż nad dziećmi starszymi. Co do ostatniego pytania -> zainteresować się mocniej dzieckiem, odłączyć stopniowo od ekranu, rozmawiać z nim o mediach, zorganizować mu bardziej czas, w tym, koniecznie, wspólny - mam nadzieję, że to jest dobrą odpowiedzią. :)

Uważam, że w szkole powie iej być zakaz noszenia włączonych telefonów. Gry tylko w weekendy i to z ograniczeniem czasowym.

Brak informacji dot. spędzania wolnego czasu w inny sposób. Brak informacji dot. czasu spędzonego w internecie z powodu zadanych prac domowych.

Dobrym rozwiązaniem byłaby edukacja rodziców w tej kwestii.

jak moje dziecko lubi spędzać czas wolny : wychodzi na dwór z innymi dziećmi i się bawi. Lub układa klocki, lub rozwiązuje zadania logiczne. Co to za ograniczone pytanie. Albo pytanie o ile godzin dziennie: pn-czw 0, rano w weekendy mogą 3.

konsekwencja to podstawa działania, również w kwestii ograniczeń z korzystania ze sprzętów elektronicznych

Moje dzieci są zbyt małe, aby zdążyły uzależnić się lub nadużywać technologię, ale chętnie dowiedziałabym się jak postępować z dziećmi w tych czasach, kiedy technologia jest jednak w pewnym sensie potrzebna i umiejętność posługiwania się nią.

moje dzieci spędzają średnio do 30 min przed telewizorem

jest zbyt duży nacisk na posiadanie telefonu, tabletu itp. już pierwszoklasiści posiadają swoje smartfony, wobec czego moje dziecko, które nie posiada telefonu ze względu na poglądy rodziców, czuje się gorsze

W pytaniu jak dziecko lubi spędzać czas nie ma odpowiedzi:bawi się z kolegami oraz bawi się sam np klockami

wskazane zajęcia dla dzieci w temacie zagrożeń związanych z uzależnieniem od IT

Organizacja szkoleń dla rodziców w szkole dziecka

mądre korzystanie z technologii wspiera rozwój dziecka

Kontrola nad dzieckiem które korzysta z Internetu musi byc. Muszą być jasno postawione granice. I dobrze by było jeśli byłby zakaz korzystania z telefonów w szkole.
W pytaniach dotyczących czasu wolnego jest bardzo ograniczony wybor odpowiedzi. Dzieci spędzają go również w inny sposób np. Z rówieśnikami, rozwijając zainteresowania jak taniec czy sport. Ankieta jest bardzo uproszczona.

Nie mamy telewizora - Ile godzin dziennie Państwa dziecko spędza grając i oglądając telewizję ? *- brak możliwości wyboru odpowiedzi "0"

pytanie o czas wolny powinno być również pytaniem otwartym

brak sugestii

Szanowni Państwo, uważam, że ankieta jest niemiarodajna i odpowiedzi w kafeterii oraz pytania zostały źle skonstruowane. Np. łączenie korzystania ze smartfona i oglądanie telewizji jest błędem. Córka codziennie ogląda dobranockę, ale ze smartfona korzysta tylko w weekend lub nawet rzadziej, więc 1 godzina dziennie wykorzystana jest właśnie na oglądanie. Pyt. Czy zostały ustalone zasady, co do ograniczeń, moja odp. tak jest tylko częściowo prawdą. Nie było potrzeby ustalania ograniczeń, gdyż dziecko nigdy nie miało potrzeby korzystania nadmiernie z tableta/smartfona, których nie ma. Nie ma też na to czasu. Sposoby spędzania czasu: bardzo mało opcji do wyboru. Wybrałam również smartfon, bo lubi, nawet jeśli korzysta 1 x na 2 tyg., ale znacznie bardziej lubi sport, podróże czy gry planszowe. Żeby zbadać problem warto byłoby nieco zmienić ankietę, by była szersza i poprawna metodologicznie. Mam nadzieję, że moje uwagi nie sprawiły przykrości.

Nie mamy telewizji w domu. Dostęp do smartwonów jest ograniczony dla dzieci więc nie mogę odnieść się do pytania ile czasu spędza przy komputerze ani pytania jak lubi spędzać czas wolny (o sporcie nie ma ani słowa) bo dzieci nie przesiadują pod telewizorem ani komputerem ani smartfonem.

Uwaga do pytania "Ile godzin dziennie Państwa dziecko spędza grając i oglądając telewizję ? " - moje córki oglądają tv TYLKO I WYŁĄCZNIE W WEEKEND - brak takiej opcji do zaznaczenia. Smartfon córki posiadają (o ile smartfonem można nazwać telefon sprzed 5 i 7 lat) - do kontaktu z nami.

Rozmowa z dzieckiem i kontrola rodzicielska to podstawa. Niestety nie wszyscy rodzice są tego świadomi, lub z lenistwa pozwalają dzieciom na swobodę.

trzymam kciuki aby projekt doszedł do skutku

Nie żyjemy w średniowieczu i wszyscy mamy dostęp do technologii a tylko od rodziców zależy czy ten dostęp jest nieograniczony.


poniedziałek, 3 września 2018


Co roku nasi uczniowie i nauczyciele biorą udział w projektach za pośrednictwem cyfrowej platformy edukacyjnej eTwinning. Pozwala ona nie tylko na współpracę w wymiarze europejskim z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi cyfrowych, ale także stwarza możliwość komunikacji i wirtualnych spotkań z ekspertami,   organizacji lub udziału w szkoleniach i webinariach, a także tworzenia własnych grup tematycznych. 













Brak komentarzy:

Prześlij komentarz